Statystyki
- Odwiedziny: 1357526
- Do końca roku: 330 dni
- Do wakacji: 139 dni
Sobota, 2023-02-04
Imieniny: Andrzeja, Mariusza
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
2012-2017
I. CHARAKTERYSTYKA PRZEDSZKOLA
Przedszkole Gminne w Witoszowie Dolnym jest placówką publiczną, organem prowadzącym jest Gmina Świdnica, a nadzorującym Kuratorium Oświaty we Wrocławiu. Przedszkole od 1 wrzenia 2002 usytuowane jest w piętrowym budynku należącym do Szkoły Podstawowej. Przedszkole zajmuje część parteru, są dwie sale zabaw, szatnia, łazienka dziecięca oraz gabinet dyrektora. W przedszkolu od 1.wrzesnia 2013 roku funkcjonują trzy oddziały. Łącznie do przedszkola może uczęszczać 75 dzieci. Placówka zaopatrzona w sprzęt i pomoce, urządzona funkcjonalnie.
W przedszkolu pracuje wykwalifikowana kadra pedagogiczna oraz oddany dzieciom personel administracyjno-obsługowy. Wszyscy pracownicy przedszkola dostrzegają znaczenie edukacji przedszkolnej i jej efektywności w indywidualnym rozwoju dziecka.
Kadra pedagogiczna składa się z czterech osób: trzech nauczycielek i dyrektora. Wszyscy członkowie rady pedagogicznej posiadają wyższe wykształcenie pedagogiczne. Dwóch nauczycieli to nauczyciele mianowani, jeden dyplomowany oraz stażysta . Personel techniczny przedszkola to woźna oddziałowa na ½ etatu.
W przedszkolu działa Rada Rodziców, której przedstawiciele podejmują działania mające na celu poprawienie warunków do wychowania i nauczania. Współpracują z dyrekcją przedszkola przy opiniowaniu i zatwierdzaniu podstawowych dokumentów.
Przedszkole posiada opracowane dokumenty:
Statut Przedszkola
Koncepcje pracy przedszkola
Pięcioletni Program Rozwoju Przedszkola
Plan współpracy z Radą Rodziców
Plan współpracy ze środowiskiem lokalnym
Plan Nadzoru Pedagogicznego
Roczny Plan Pracy.
Przedszkole prowadzi nieodpłatną działalność wychowawczo-dydaktyczną w zakresie wychowania przedszkolnego w wymiarze 5 godzin dziennie. Większość rodziców to osoby nie pracujące zawodowo, dlatego też mają małe możliwości finansowe. Jest to jedyna tego typu placówka w Witoszowie Dolnym.
II. Wizja przedszkola.
PRZEDSZKOLE JEST MIEJSCEM DOBREJ ZABAWY, MĄDROŚCIĄ, SZCZĘŚCIEM, RADOŚCIĄ
III. Misja przedszkola.
Nasze przedszkole zapewnia wszechstronny, bezpieczny, radosny rozwój wszystkim swoim wy-chowankom. Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo. Sprawiamy, że czują się one kochane, akceptowane i szczęśliwe. Przygotowujemy je do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami.
Organizacja oraz zasoby rzeczowe i osobowe przedszkola.
Kadra pedagogiczna tworzy życzliwa i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizacje i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowania oraz atrakcyjne zabawki, gry dydaktyczne zachęcają do swobodnej zabawy.
Istota procesów zachodzących w przedszkolu i ich procesy.
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych, proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada te gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizacje podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
Nasze zasady są następujące:
Zaspakajamy potrzeby dziecka
Organizujemy jego aktywność
Indywidualizujemy oddziaływanie w zależności od potrzeb i możliwości dziecka
Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko
Integrujemy proces wychowania i edukacji.
Ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym twórczym rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego aktywności w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej i kulturalnej.
Placówka propaguje dbałość o zdrowie i aktywny tryb życia, w zgodzie z sobą i środowiskiem. Dzieci obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać szanować a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspakajania potrzeb. Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby i zainteresowania dziecka.
Wspieramy jego aktywność i kreatywność, pomagamy w rozwoju jego talentów, wspieramy w pokonywaniu trudności i barier. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła.
Nauczyciele kształtują tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej.
Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat emocjonalny – dzieci coraz chętnie do nas przychodzą i znakomicie się tu czują.
Współdziałamy z rodziną dziecka, społecznościom lokalną;
Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.
Rodzice, poprzez obserwacje osiągnięć dzieci, zmiany wizualne w przedszkolu oraz prowadzone programy chętniej oddają swoje pociechy pod nasza opiekę. Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w nowo wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu. Promujemy osiągnięcia dzieci w środowisku.
Dziecko w naszym przedszkolu:
· czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte,
· jest akceptowane takie, jakie jest,
· ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
· jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania,
· uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie,
· uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi,
· poznaje swoje prawa i obowiązki,
· osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
Rodzice w naszym przedszkolu:
· obserwują swoje dzieci w działaniach i włączają się w różne aktywności,
· otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka,
· współpracują z nauczycielami w celu ujednolicenia procesów wychowawczych i edukacyjnych,
· otrzymują pomoc specjalistów,
· wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola,
· aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola,
· są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
· są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni,
· wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,
· współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
· pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,
· aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,
· stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
· doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy.
IV. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Przedszkole włącza się w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych np. Góra Grosza, Zbiórka nakrętek plastikowych, zbiórka zabawek dla Domu dziecka. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne: Sprzątanie świata, dzień wody, ziemi, zbiórka baterii, pomoc zwierzętom w okresie zimy, współpraca z Nadleśnictwem, Policja, Strażą Pożarną, Miejska Biblioteką, Biblioteka szkolną, ze Szkołą Podstawową, Gimnazjum, Poradnia Psychologiczna – Pedagogiczną, Teatrem Lalek w Wałbrzychu, Krakowie – teatr „Kropa”, Filharmonia Sudecką .
V. Cele i zadania
1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola
· Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
· Działania przedszkola nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.
· Realizowany jest program wychowawczy uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
2. Procesy zachodzące w przedszkolu
· W przedszkolu opracowana i wdrożona jest oferta zajęć zawierająca nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.
· Przedszkole zapewnia każdemu dziecku możliwości realizacji własnych pasji, zainteresowań.
· W przedszkolu opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
· Przedszkole współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku.
· W przedszkolu wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy z rodzicami
i wzmacniania ich ról.
· Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do dalszej edukacji.
· Działalność przedszkola promowana jest w środowisku.
4. Zarządzanie przedszkolem
· Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy przedszkola. Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
· Dyrektor jest kreatywny i konsekwentny w działaniu, preferuje nowatorskie metody pracy z dziećmi.
· Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.
VI. Kierunki realizacji koncepcji pracy.
Promocja zdrowia i ekologia
Rozwijanie uzdolnień
Edukacja przez sztukę
Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji
Edukacja Europejska.
VII. Wskaźniki efektywności koncepcji – kryteria sukcesu
· poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne ( metoda projektu)
· wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci, ( montaż antywłamaniowych drzwi wejściowych)
· wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole,
· zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem,
· zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola,
· zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole,
· upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,
· prowadzenie skutecznej polityki kadrowej,
· wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku,
· stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia.
· wzbogacanie księgozbioru dla dzieci i nauczycieli
· zagospodarowanie zielonego terenu przy przedszkolu – plac zabaw
VII. Model absolwenta.
Nasz absolwent jest:
· dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
· ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
· potrafi współdziałać w zespole
· wykazuje motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego, rozwija swoje talenty,
· jest aktywny, samodzielny,
· twórczy i otwarty,
· wrażliwy estetycznie, zna zasady kultury, normy współżycia społecznego i zachowania,
· akceptuje zdrowy styl życia,
· umie wyrażać i kontrolować swoje emocje, umie radzić sobie w sytuacjach trudnych,
· stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o własne zdrowie i sprawność fizyczną,
· ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
· odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny, chętnie współpracuje z innymi ludźmi, respektuje ich prawa,
· ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
VIII. Elementy składowe koncepcji.
Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności.
Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców.
Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola
i naszych wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne:
· Programie profilaktycznym
· programie ekologicznym
· Programie współpracy z rodzicami i środowiskiem
· Pięcioletnim i rocznym programie rozwoju, które stanowią integralną część Koncepcji Pracy Przedszkola i są z nią spójne.
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.
XI. Metody stosowane w przedszkolu.
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Do tego celu wykorzystujemy następujące metody:
Wprowadzanie dziecka w świat pisma J. Majchrzak
Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
Techniki W, Scherborne
Metoda M. Montessori
Metodyka nauczania matematyki wg. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,
Matoda P. Dennisona – kinezjologia edukacyjna
Metoda Klanzy
ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY NA LATA 2012-2017:
W zakresie bazy:
Sukcesywne zagospodarowanie ogrodu przedszkolnego w sprzęt rekreacyjny,
Sukcesywne wyłożenie powierzchni miękkiej w ogrodzie
Wymiana szafek w sali
Wymiana oświetlenia w salach
W zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców:
Skuteczne organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Wdrażanie innowacji pedagogicznej
Cykliczne spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji o dziecku;
W zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli:
Wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i zdobywania dodatkowych umiejętności,
Zobowiązanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć przez publikacje,
Doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystywaniem w swojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych dla prawidłowego funkcjonowania placówki informacji na płaszczyźnie dyrektor-nauczyciel, nauczyciel-dyrektor;
W zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:
Kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania placówki i wymiany doświadczeń na temat pracy z dzieckiem
Współpracowanie z nauczycielami innych placówek w celu wymiany doświadczeń
i poszukiwaniu nowych metod pracy.,
Kontynuowanie i rozszerzanie udziału w konkursach ogólnopolskich i kampaniach społecznych,
Podjęcie współpracy z lokalnymi animatorami kultury i sztuki w celu bliższego poznania dorobku kulturowego regionu .
PROMOCJA PLACÓWKI w ŚRODOWISKU LOKALNYM:
· Dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
· Prowadzenie kroniki przedszkola
· Organizacja uroczystości między przedszkolnych,
· Prowadzenie strony internetowej placówki,
· Zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
· Prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w lokalnych mediach,
· Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
· Upowszechnianie informacji o przedszkolu (folder, logo przedszkola itp.).
ZADANIA NA LATA 2012-2017
2012/2013
1.Pobudzanie i wyzwalanie zainteresowań książką jako źródła wiedzy o świecie i informacji z różnych dziedzin życia.- Książka Nasz Przyjaciel , który uczy , bawi i wychowuje”
2013/2014
3.Edukacja zdrowotna i aktywność ruchowa , odporność psychiczna i fizyczna warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego . Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno – zdrowotnych , propagowanie zdrowego stylu życia , kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, kierowanie się zasadami bezpieczeństwa - Dbam o swoje zdrowie
2014/2015
2. Kształtowanie poczucia przynależności narodowej poprzez poznanie legend, tradycji i obyczajów ludowych .
2015/2016
Jestem Polakiem I Europejczykiem – podróże przez kraje Unii Europejskiej.
2016/17
Mały badacz i odkrywca- rozwijanie twórczych postaw dziecka , talentów i zainteresowań poprzez zabawy badawcze i eksperymentowanie
DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ, EWLUACJA KONCEPCJI
Każdy pracownik pedagogiczny i obsługi zna koncepcję
Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego,
Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek i wprowadzenie koniecznych zmian.
Po zakończeniu każdego roku – sprawdzenie realizacji celów, wprowadzenie koniecznych zmian , ocena stopnia zaangażowania osób odpowiedzialnych
Po zakończeniu realizacji całej koncepcji – ocena efektów realizacji koncepcji , wnioski do planowania pracy w latach następnych.
Rodzice zapoznają się z Koncepcją poprzez stronę internetową, mogą również wyrażać opinie i wnioskować o zmiany w koncepcji.