Przedszkole w Witoszowie Dolnym

58-100 Świdnica

Witoszów Dolny 59

Telefon: 74 853-83-04

              534 048 200

Tajemnice świata

Kochane Sowy,

Mamy nadzieję, że skorzystaliście z pięknej wiosennej pogody i spędziliście aktywnie weekend wspólnie z Waszymi rodzicami i rodzeństwem.

W tym tygodniu będziemy rozmawiać o różnych wynalazkach. Na początek wysłuchajcie opowiadania pt. „Wynalazki” i zastanówcie się, kogo możemy nazwać wynalazcą, co trzeba zrobić, by zostać tak nazwanym, czym są wynalazki i po co są potrzebne ludziom.

Czy wiecie, że w 12 kwietnia obchodzimy Dzień Czekolady? Jak myślicie dlaczego czekolada jest taka słodka? Tak, to właśnie cukier! Teraz zastanówcie się na jaką głoskę zaczyna się słowo cukier. Czy c to samogłoska czy spółgłoska? Wymieńcie jak najwięcej innych słów rozpoczynających się na głoskę c. Podzielcie te słowa na sylaby i na głoski. Wykonajcie zadania ze strony 38 i 39 (zielona książka) oraz zadania ze strony 53 i 54 (książka z kredkami)

Pomyślcie, co może uszczęśliwić innego człowieka – Waszych rodziców, kolegów, rodzeństwo. Spróbujcie wymyślić urządzenie, które pomagałoby ludziom w codziennych sytuacjach. Do tego zadania możecie wykorzystać rolki po papierze toaletowym, styropian, kubki do napojów, wykałaczki, kartki, klej, markery, plastikowe nakrętki itp. Po skończonej pracy opowiedzcie o swoim wynalazku i nadajcie mu nazwę. Chętnie zobaczymy Wasze wynalazki – czekamy na zdjęcia!

Zastanówcie się, co by było, gdybyśmy mieszkali pod wodą (samochody zamiast kół miały nogi; nagle zrobiło się ciemno). Wymyślcie inne pytania i zadajcie je swoim rodzicom lub rodzeństwu. Świetna zabawa gwarantowana!

Zachęcamy Was do obejrzenia filmiku pt. „Nie taki prąd straszny”. Po jego obejrzeniu spróbujcie odpowiedzieć na następujące pytania: Gdzie znajdziemy prąd w domu?; skąd bierze się prąd w naszych domach?; jak nazywają się miejsca, w których powstaje prąd?

Rozwiążcie zagadkę:

Choć się często mieści w dłoni,
świetnie słychać, kiedy dzwoni.
Mówisz: „Halo!” i za chwilę
nowych wieści znasz już tyle!

Następnie obejrzyjcie zdjęcia różnych telefonów i wskażcie różnice oraz podobieństwa między nimi. Jak myślicie, który telefon jest najstarszy, a który najnowszy?

Teraz czas na pracę w Waszych książkach. Przyjrzyjcie się fotografiom na stronie 31 (książka z zieloną okładką) i odczytajcie teksty. Odszukajcie na zdjęciach fragmenty pokazane na dole strony i skreślcie 2, których nie ma na zdjęciach. Spójrzcie na konstrukcje odpadów na stronie 25 i przeczytajcie ich nazwy. Znajdźcie materiały i przybory potrzebne do wykonania tych przedmiotów i otoczcie je pętlami w kolorach pinezek.

W książce z zegarem wykonajcie zadania na stronach 51 i 52.

Zaśpiewajcie piosenkę „Kosmiczna wyprawa” z wykorzystaniem gestodźwięków. Podczas śpiewu wykonujcie następujące ruchy: zwrotka: 1. część – marsz w miejscu; 2. część – na przemian klaśnięcie i uderzenie dłońmi w uda; refren: 1. część – pstrykanie palcami obu rąk; 2. część – 4 podskoki i wolny przysiad.

Wykorzystajcie piękną pogodę i namówcie rodziców na wspólne zabawy na świeżym powietrzu:

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dzieci i drzewa” – wybierzcie sobie jedno drzewo. Na hasło: Słońce biegacie między drzewami, na hasło: Deszcz wracacie do swoich drzew.

  • Zabawa bieżna „Berek z ogonem” – za paskiem spodni lub spódnicy umieśćcie chustkę, lub apaszkę. Wybierzcie osobę, która będzie berkiem. Na hasło: Zbieram! berek goni pozostałych i stara się zabrać apaszki jak największej liczbie osób.

  • Zabawa skoczna „Robot” – z pomocą rodzica narysujcie kredą lub patykiem robota. Zaczynacie od lewej nogi i w każdy element wpisujecie kolejne liczby 1–7 (możecie rozbudować postać tak, by wpisać liczby 1–10). Następnie mówicie jakąś liczbę i wrzucacie kamyk na pole, na którym jest ona napisana. Skaczecie do głowy i z powrotem tak, aby na każdym polu stanąć tylko 1 nogą. Gdy znajdzie się na polu z kamieniem, musicie go podnieść.

Dodatkowo możecie wykonać karty pracy z robotami. Przeczytajcie imiona robotów, wybierzcie jednego który Wam się podoba i spróbujcie go opisać. Jeśli macie ochotę możecie również zagrać w grę „Czarny Robot” (na wzór gry „Czarny Piotruś”). Spróbujcie naśladować sposób poruszania się robota. Następnie włączcie utwór „Taniec robota” i zatańczcie wykorzystując wcześniejsze ruchy.

Na koniec czas na relaks: wspólnie z mamą lub tatą wykonajcie masażyk „Mój komputer”.

Ściskamy Was bardzo mocno i czekamy z niecierpliwością na Wasze zdjęcia!