Statystyki
- Odwiedziny: 1422198
- Do końca roku: 207 dni
- Do wakacji: 16 dni
Środa, 2023-06-07
Imieniny: Ariadny, Jarosława
PROGRAM
PROFILAKTYCZNY
PRZEDSZKOLA W WITOSZOWIE DOLNYM
Główne cele programu:
1. Stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków do zabawy i nauki dla wszystkich przedszkolaków.
2. Promocja zdrowego stylu życia.
3. Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców,
wychowanków.
Założenia Programu:
Profilaktyka, to chronienie człowieka w rozwoju przed zagrożeniem oraz reagowanie na pojawiające się zagrożenia. Celem profilaktyki jest ochrona dzieci, wychowanków przed zakłóceniami rozwojowymi, czyli przed podejmowaniem zachowań hamujących lub niszczących rozwój, określanych w literaturze przedmiotu jako zachowania ryzykowne.
Głównym założeniem programu jest przygotowanie dziecka do tego, by potrafiło współżyć z innymi, poznało zasady dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo w równych sytuacjach.
Realizatorami programu są wszyscy pracownicy przedszkola, a w szczególności nauczyciele i dyrektor przedszkola. Zakładamy równie_ współprace z rodzicami, osobami i instytucjami zajmującymi się profilaktyka i wychowaniem.
Cele ogólne Programu:
1. Promocja zdrowego stylu życia.
2. Stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków do zabawy i nauki dla wszystkich przedszkolaków.
3. Tworzenie warunków do właściwej współpracy nauczycieli, rodziców, wychowanków.
4. Kontynuacja współpracy z Policją i Strażą Pożarną.
5. Rozwijanie umiejętności poprawnego komunikowania się i zachowań na co dzien.
6. Stosowanie zasad bezpieczeństwa, poruszania się w przedszkolu i poza nim.
7. Kształtowanie umiejętności analizy i oceny przedstawionej sytuacji.
8. Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.
Cele szczegółowe Programu:
1. Kształtowanie u dzieci w wieku przedszkolnym świadomej i czynnej postawy w dążenia do zachowania zdrowia.
2. Nabywanie przez dzieci właściwych nawyków higienicznych, żywieniowych.
3. Rozwijanie aktywności ruchowej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
4. Przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się w grupie, w trakcie wycieczek, spacerów.
5. Świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń.
6. Wzmacnianie poczucia wartości i budowa pozytywnego obrazu siebie.
7. Wskazywanie właściwych rozwiązań w równych sytuacjach życiowych.
8. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów z rówieśnikami.
Metody realizacji Programu:
1. Metody podające:
1) pogadanka,
2) opowiadanie,
3) opis,
4) objaśnienie (wyjaśnienie).
2. Metody problemowe:
1) klasyczna metoda problemowa,
2) aktywizujące (gry dydaktyczne, inscenizacje, dyskusja dydaktyczna, metoda
sytuacyjna)
3. Metody praktyczne:
1) pokaz,
2) ćwiczenia,
3) trening.
Formy realizacji Programu:
Do realizacji treści zawartych w programie należy wykorzystać każdą sprzyjającą sytuację dydaktyczno-wychowawcza. Do form organizacyjnych służących realizacji programu należą:
1. Zabawy zaspokajające psychiczne, społeczne i fizyczne potrzeby dziecka (z uwzględnieniem zabaw twórczych):
1) zabawy konstrukcyjne,
2) zabawy manipulacyjne,
3) zabawy tematyczne – zabawy w role
4) zabawy ruchowe.
2. Gry i zabawy dydaktyczne.
3. Zajęcia planowo-organizacyjne.
4. Prace dzieci.
5. Pantomima, drama.
6. Wycieczki i spacery.
7. Uroczystości przedszkolne.
8. Kontakty indywidualne.
Współpraca z Rodzicami:
1. Wspólne podejmowanie decyzji dotyczących niektórych aspektów życia
przedszkolnego.
2. Włączanie rodziców do wspólnego udziału w życiu Przedszkola, w tym w uroczystościach, imprezach, piknikach, spotkaniach przedszkolnych.
3. Pedagogizacja rodziców w ramach spotkań z nauczycielami i specjalistami: policja, psychologiem, pedagogiem.
Efekty wdrażania Programu:
1. Wspólne podejmowanie z rodzicami dzieci decyzji dotyczących niektórych aspektów życia przedszkolnego.
2. Modyfikowanie niepodanych lub nieodpowiednich zachowań dzieci.
3. Wyposażenie dzieci i rodziców w wachlarz właściwych nawyków higienicznych i _żywieniowych i konsekwentne realizowanie ich w domu i w przedszkolu.
4. Umiejętne rozwiązywanie przez dzieci problemów i konfliktów.
5. Zbudowanie klimatu zaufania miedzy nauczycielem - rodzicem - dzieckiem mającym problemy.
Ewaluacja:
Program ma charakter otwarty, jego treści mogą być rozszerzone w zależności od zainteresowań dzieci, inwencji nauczyciela oraz warunków i środków dydaktycznych, jakimi dysponuje przedszkole.
Treści z zakresu programu profilaktyki nie będą stanowić odrębnego bloku tematycznego do realizacji. Okazja do ich wprowadzenia będą zajęcia i zabawy poświecone różnorodnej tematyce i kształtujące wszechstronne umiejętności dziecka.
Członkowie Rady Pedagogicznej podejmować będą dyskusje, wymieniać poglądy i opinie w ramach spotkań Rady Pedagogicznej.
Rodzicom rozdana zostanie anonimowa ankieta na temat efektów wdrażania Programu.
Szczegółowa realizacja Programu:
Cele i zadania |
Formy realizacji
|
Osoby odpow.
|
Uświadomienie dzieciom potrzeby dbania o własne zdrowie.
|
- dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania się w domu i w przedszkolu
|
- nauczyciele, - personel obsługi, - rodzice |
Zachęcanie do mówienia umiarkowanym głosem.
|
- czynne uczestnictwo dzieci w zabawach organizowanych przez nauczycielkę (zabawy ruchowe, zestawy ćwiczeń gimnastycznych, spacery, wycieczki, zabawy na świeżym powietrzu) |
- nauczycielki wszystkich oddziałów
|
Wdrażanie dzieci do hartowania i częstego korzystania ze świeżego powietrza, ubierania się odpowiednio do temperatury.
|
- uczenie się ubierania odpowiednio do pogody (wykorzystanie zabaw dydaktycznych) - codzienne korzystanie ze swie_ego powietrza (spacery, wycieczki, zabawy w ogrodzie przedszkola) |
- pielęgniarka, - personel przedszkola - nauczycielki
|
Zachęcanie dzieci do zjadania przygotowanych posiłków w odpowiednich porach.
|
- w aktywnej współpracy z rodzicami uświadamianie dzieciom konieczności spożywania warzyw i owoców , jako źródła cennych witamin (poprzez spożywanie w przedszkolu, własnoręczne przygotowywanie surówek i zajęcia gospodarcze w „Kąciku przyrody”)
|
- nauczycielki wszystkich oddziałów - intendent - dyrektor - rodzice
|
Kształtowanie nawyków korzystania z zabiegów higienicznych. |
- systematyczne wdrażanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych, mycia rak przed posiłkami i po wyjściu z toalety - szczotkowania zębów |
- nauczycielki - asystentki nauczycielek - rodzice Kształtowanie nawyków korzystania z zabiegów higienicznych.
|
Uświadomienie dzieciom konieczności niezbędnych wizyt u lekarza, stomatologa.
|
- rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza i w gabinecie stomatologicznym, stałego kontrolowania jakości zębów – spotkanie z lekarzem – wycieczka do gabinetu stomatologicznego, udział_ w konkursach np. „Biały ząbek”
|
- pielęgniarka - zaproszony lekarz - nauczycielki - rodzice
|
Kształtowanie nawyku mówienia umiarkowanym głosem
|
– unikanie hałasu. - udział_ dzieci w spotkaniach z Przedszkolnym Teatrem „Dzieci-Dzieciom” na uroczystościach poświeconych tematyce dot. dbania o zdrowie i sprawności fizycznej np. ”W zdrowym ciele zdrowia wiele” |
- nauczycielki poszczególnych grup
|
Zapobieganie przemocy i agresji wobec dzieci w rodzinie. |
- baczna obserwacja wszystkich wychowanków, - poznawanie warunków życia rodzinnego - reagowanie na wszelkie przejawy przemocy w rodzinie oraz organizowanie pomocy doraźnej i psychologiczno-pedagogicznej.
|
- prowadzenie kart obserwacji dla każdego dziecka przez nauczyciela - dyrektor |
Zapobieganie przemocy i eliminowanie agresji słownej i fizycznej wśród wychowanków przedszkola.
|
- stanowcze reagowanie na sygnały docierające do nauczyciela w trakcie zabaw i zajęć z dziećmi - wykorzystanie w pracy przykładów z literatury - teatrzyki tematyczne i scenki rodzajowe
|
- nauczycielki poszczególnych grup |
Zapobieganie atakom niszczycielstwa i umyślnego niszczenia sprzętów i zabawek w przedszkolu.
|
- zwracanie uwagi na zachowanie się dzieci w czasie zabaw dowolnych i podczas pobytu na placu zabaw
|
- nauczycielki - cały personel - rodzice
|
Wdrażanie dzieci do poszanowania cudzej pracy.
|
- pouczające i częste rozmowy z dziećmi przejawiającymi agresywne formy zachowania oraz z ich „ofiarami”
|
- nauczycielki wszystkich oddziałów - rodzice |
Kształtowanie podstawowych wartości społecznych : __szacunek dla drugiego człowieka __szacunek dla _życia i zdrowia __rodzina, ojczyzna __przyjaźń, koleżeństwo
|
- prowadzenie zajęć w formie pogadanki, inscenizacje (pedagogika zabawy) - uświadomienie dziecku jego praw do nietykalności osobistej i naruszania godności - przestrzeganie przez wszystkich członków społeczności przedszkolnej obowiązujących w przedszkolu dokumentów : Katalogu Praw Dziecka Kodeksu Etycznego Nauczyciela Przedszkola Dekalogu Nauczyciela Pracującego z Dziećmi |
- cały personel przedszkola - dyrektor - rodzice - nauczyciele
|
Kształtowanie odpowiedniej postawy oraz wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się w relacji z innymi ludźmi (z osobami dorosłymi i rówieśnikami).
|
Kontynuacja współpracy z Wielkopolskim Stowarzyszeniem Niewidomych poprzez udział_ dzieci w konkursach rysunkowych na temat „Biała laska pomaga niewidomym” - dawanie przykładu osobistego przez nauczycielki i pozostały personel |
- cały personel przedszkola - nauczycielki - logopeda
|
Zapobieganie i zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci mających trudności w nauce i inne deficyty rozwojowe.
|
- zajęcia wyrównawcze - terapia logopedyczna - zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - spotkania ze specjalistami psychologiem, logopeda - rozmowy z rodzicami
|
- nauczycielki - logopeda - specjaliści - rodzice - dyrektor
|
Stwarzanie warunków do prawidłowego rozwoju dzieciom uzdolnionym, praca z dzieckiem zdolnym.
Pomoc dzieciom sprawiającym kłopoty wychowawcze.
|
- prowadzenie zajęć indywidualnych w ranku i w trzeciej części dnia - kontynuacja współpracy z Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna.
|
- nauczycielki - dyrektor - specjaliści - rodzice
|
Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
|
Kontynuacja współpracy z Policja i Strażą Miejska Miasta Świdnica: - dziecko wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić; - orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu; - zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich; - próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie. |
- nauczycielki - dyrektor - rodzice - Straż Miejska - Policja
|
Program profilaktyczny zatwierdzony Uchwała nr 5a/2009/2010 z dnia 15.02.2010r
Kwestionariusz oceny Programu Profilaktycznego Przedszkola
Konstrukcja Programu
|
tak
|
nie
|
Ewentualne uwagi |
Czy Program ma jasno określone cele ? |
|
|
|
Czy jest czytelny i zrozumiały ? |
|
|
|
Czy treści są zgodne z podstawa programowa ? |
|
|
|
Czy niesie wartości dostosowane do potrzeb edukacyjnych XXI wieku ? |
|
|
|
Czy proponowane metody i formy pracy dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci ? |
|
|
|
Czy Program zawiera opis oczekiwanych osiągnięć dzieci ? |
|
|
|
Czy Program uwzględnia formy współpracy z rodzicami ? |
|
|
|
Czy proponuje metody diagnozy osiągnięć dzieci ? |
|
|
|
Realność Programu
|
tak
|
nie
|
Ewentualne uwagi |
Czy cele Programu są zgodne z ogólna koncepcja pracy przedszkola? |
|
|
|
Czy zasoby przedszkola pozwalają na realizacje Programu ? |
|
|
|
Czy proponowany Program jest zgodny z Twoimi możliwościami, umiejętnościami i kwalifikacjami ? |
|
|
|
Czy Program pozwala na przystosowanie do warunków lokalowych ? |
|
|
|
Czy daje możliwość indywidualnej pracy? |
|
|
|
Obudowy Programu |
tak
|
nie
|
Ewentualne uwagi |
Czy Program ma obudowę dydaktyczna? |
|
|
|
Czy uwzględnia formy współpracy z instytucjami ? |
|
|
|